بوک دونی | خرید پستی و خرید اینترنتی کتاب، بسته های آموزشی و سوالات استخدامی

کتاب امینه – مسعود بهنود
نویسنده: مسعود بهنود
ناشر: علم
شابک: ۶-۴۰-۵۹۸۹-۹۶۴-۹۷۸

درباره کتاب امینه – مسعود بهنود :
کتاب امینه قصه است. مسعود بهنود هم اعتراف می‌کند که قصه است. ولی این قصه آنقدر خوب تعریف شده است که در هنگام خواندن آرزو می‌کنی ای کاش حقیقت داشت.
امینه پیش از آنکه داستان باشد، تاریخی است از دوران فروپاشی صفویه، و زمان کوتاه سلطنت نادرشاه افشار و کریم خان زند و صد البته که تمام داستان نگاهی است به بانوانی که زمینه شکل گیری قاجاریه را فراهم آوردند و آن را دست به دست از خلال خونریزی ها، در بین خود برای مدت طولانی حفظ کردند. امینه تاثیر زنان باهوشی را نشان می دهد که از میان حرمسراهای شاهان قاجار برخاسته اند.
اما اگر از عدم تطابق قصه با تاریخ بگذریم، در این کتاب درسهایی نهفته است. آنجا که امینه به اروپا می‌رود و تفاوت جایگاه زنان در جامعه اروپا را با جایگاه آنان در حرمسرای شاهی مقایسه می‌کند. آنجا که اعتقادات خرافی شاه سلطان حسین صفوی و اطرافیانش چگونه باعث استیلای افغانان بر ایران و عقب‌افتادگی کشور می‌شود. و تفاوت فرمانروایان و شاهانی که از مشاوران خوب بهره می‌برند و آنها که خود را از آن محروم می‌سازند.

بخشی از کتاب امینه – مسعود بهنود :
نیمه های شب بود که امینه از راه مخفی خانه پدری با پنج زن بیرون آمد. پیش از آن که برای آخرین بار شهر را ترک کند، راه و رمز راه مخفی را برای مریم بیگم نوشت تا آن را به هر که می خواهد بسپارد. از همین راه یک ماه بعد طهماسب، ولیعهد شاه سلطان حسین، از اصفهان گریخت. قافله ای که امینه با خود از اصفهان بیرون برد، در راه به گروهی از لشکریان محمود افغان برخورد. نفس به سینه زنان نمانده بود. امینه این گره را به تدبیر گشود، با درایت و صرف چند سکه طلا . محمود در خواب بود و ندانست سپاهیانش چه گوهری را به بهای چند سکه از دست او در ربوده اند و این در همان روزها بود که مدام از جاسوسانی که به شهر می فرستاد می خواست تا خبری از آن سیاه چشم بلند بالا خاتون دخت امامقلی، برایش بیاورند و نمی دانست که خاتون دیگر نیست و امینه شیری است در خیال دریدن او.

کتاب امینه – مسعود بهنود | 22400 تومان
خرید پستی