بوک دونی | خرید پستی و خرید اینترنتی کتاب، بسته های آموزشی و سوالات استخدامی

دانشنامه سینمایی کارگردانان – بهزاد رحیمیان
نویسنده: بهزاد رحیمیان
ناشر: روزنه کار
شابک: ۹۷۸۹۶۴۶۷۲۸۲۹۵

درباره دانشنامه سینمایی کارگردانان – بهزاد رحیمیان :
دانشنامه سینمایی کارگردانان برای هر کسی که دغدغه سینما دارد می‌تواند یک نقطه اتکای محکم محسوب شود.
نشر روزنه کار در سومین دانشنامه سینمایی خود این بار به کارگردانان سینمای جهان پرداخته و با شرح حال و گزیده فیلم‌شناسی ۹۹۹ کارگردان، این کتاب را طی ۱۵ سال تهیه و تدوین کرده و امسال در اختیار سینمادوستان قرار داده است.
هرچند معمولاً به کتاب‌های راهنما و دائرهالمعارف به عنوان آثار مرجع و کاربردی برای کارهای تحقیقاتی و … نگاه می‌شود که تنها متکی به ترجمه هستند اما بسیاری از این کتاب‌ها از جمله همین دانشنامه و کتاب‌های قبلی از این سری این چنین نیستند.
در واقع اهمیت کتابی که طی چندین سال با حضور گروهی از نویسندگان و مترجمان حرفه‌ای سینما شکل گرفته در همین وجه است که در کنار مطالب ترجمه‌ای که می‌تواند جزء لاینفک و اجتناب‌ناپذیر آثار مرجع باشد، با مطالب تألیفی پربار شده و صرفاً حکم یک دائرهالمعارف یا سرچ اینترنتی را ندارد.
نقد و تحلیل‌هایی که درباره فیلم‌های مختلف این ۹۹۹ کارگردان سینما در کتاب آورده شده در کنار اطلاعات جامعی که به شکلی حرفه‌ای به مرور روند فیلمسازی یک کارگردان پرداخته، در واقع این کتاب را تبدیل به تک‌نگاری برای هر کارگردان کرده که همه اطلاعات پایه‌ای را شامل می‌شود.
اما نکته‌ای که شاید بتوان به عنوان یک نقد یا نقطه‌نظر به چنین کتابی مطرح کرد که به شکلی حرفه‌ای از جهت ساختار و کیفیت مطالب و ظاهر کتاب ارائه شده، در شیوه یا نوع نگاه حاکم بر انتخاب فیلمسازان است.
در مقدمه کتاب اشاره شده که در این کتاب به کارگردانانی پرداخته شده که به طور عمده تماشاگر عام و در مواردی خاص ایرانی امکان تماشای فیلم‌هایشان را دارند. هرچند این نکته می‌تواند به همان وجه مغفول یعنی پیوند سینما و ادبیات کمک کند و چه بسا مخاطبان عام سینما و ادبیات را با یکدیگر آشتی دهد، اما واقعیت این است که مخاطبان عمده چنین کتاب‌هایی خاص هستند و طبعاً سلیقه و نوع نگاه آنها متفاوت از تماشاگران عام است.
نکته دیگر اینکه هرچند در این کتاب اشاره به ۹۹۹ کارگردان سینمای جهان شده، اما چیز غریبی نیست که انتظار داشته باشیم نامی از فیلمسازان جهانی ایرانی هم در این کتاب برده شده باشد که این اتفاق نیفتاده است.

دانشنامه سینمایی کارگردانان – بهزاد رحیمیان | 45000 تومان
خرید پستی